„Mniejszości narodowe i etniczne. Kraje świata”

„Możemy mieć poglądy od prawa do lewa,
możemy pochodzić z rozmaitych zakątków Europy i świata,
ale musimy mówić szczerze o tym, co nam dolega”

Filip Simeonidis

11 grudnia od samego rana w naszej szkole panowało wielkie poruszenie. Na ten dzień zaplanowano bowiem realizację projektu edukacyjnego: „Mniejszości narodowe i etniczne. Kraje świata”, w który zaangażowani byli wszyscy uczniowie naszej szkoły. Dzieci i młodzież pod opieką nauczycieli przygotowywały się do tego już wcześniej. Musiały wyszukać różne informacje na temat wybranej mniejszości, narodowości, czy grupy, przygotować multimedialne prezentacje, gazetki i scenki.

Jako pierwsza zaprezentowała się Francja. Uczennice klasy IV w przezabawny sposób mówiły o zwyczajach panujących we Francji, tradycyjnych francuskich potrawach oraz zasadach savoire-vivre za stolicę, którego uważana jest właśnie Francja. Pojawił się też ze swoją wiele mówiącą pantomimą francuski mim. Prezentację zakończył pokaz mody francuskiej.

Z kolei męska część klasy IV zaprezentowała górali zamieszkujących południową Polskę. Panowie mieli ze sobą tradycyjne góralskie ciupagi i góralskie kapelusze. Był opis tradycyjnego ubioru, a chłopcy zatańczyli też „zbójnickiego”. Najwięcej radości sprawiła jednak góralska gwara, która chcącym ją rozszyfrować sprawiła niemałe problemy.

Trzecia z kolei została przedstawiona Grecja. Uczniowie ukazali mniejszość grecką w Polsce, mówili też o słynnych Grekach mieszkających w Polsce. Nie zabrakło też oczywiście „Greka Zorby”. Całość prezentacji o Grecji uczniowie klasy V zakończyli scenką pokazującą najważniejsze wartości dla prawdziwego Greka, która odnosiła się do stereotypów o Grekach.

Romowie to mniejszość etniczna, która została świetnie pokazana przez uczniów klasy II. Były wróżby, prawdziwe romskie wesele, a nawet porwanie panny młodej. Niezwykle barwne stroje, z elementami romskiej biżuterii przepięknie dopełniły całości pokazu.

Rytmy muzyki włoskiej z kolei wprowadziły nas w klimat słonecznej Italii. Uczennice klasy IV zaprezentowały Włochy. Przedstawiły włoskie zwyczaje i obyczaje, „popłynęły gondolą”, zjadły pizzę w najstarszej włoskiej restauracji, wyjaśniły skąd w polskiej kuchni mogła znaleźć się włoszczyzna i opowiadały o wspólnej historii Polaków i Włochów. Na zakończenie częstowały przepyszną włoską pizzą.

Klasa III zaprezentowała mieszkańców Czarnego Lądu. Pojawiło się wiele ciekawych informacji, wyjaśniających historię mieszkańców tego kontynentu. Zwieńczeniem był oryginalny taniec rodem z Afryki odtańczony przez klasę III oraz degustacja owoców, których ojczyzną jest właśnie kontynent afrykański.

Przepięknie zaprezentowali się również uczniowie klasy I prezentujący z kolei rdzennych mieszkańców Ameryki. Odziani w indiańskie stroje siedzący przy wigwamie ciekawie opowiadali o zwyczajach czerwonoskórych, ale też o ich tradycyjnych potrawach ,kulturze i historii.
Jako ostatni wystąpili uczniowie klasy VI i VII opowiadając o Ukraińcach i mniejszości ukraińskiej. Mogliśmy zobaczyć i dotknąć prawdziwej ukraińskiej „soroczki”, poznać zwyczaje i obyczaje ukraińskie, a na koniec spróbować „pielmieni”, które są jednym z dań pojawiających się w ukraińskiej kuchni.
Warto raz jeszcze podkreślić, że był to projekt, w którym uczestniczyli wszyscy uczniowie naszej szkoły, doskonale się przygotowali i zaprezentowali. Były cudowne i nierzadko oryginalne stroje, można było skosztować tradycyjnych dań, poznać historię oraz kulturę różnych mniejszości i nacji. Na pewno też uświadomił nam wszystkim jak jesteśmy różni, ale też jak ważne jest szanowanie poglądów innych, poczucie bezpieczeństwa i tolerancja. Prezentacja każdej z grup kończyła się gromkim brawami, a wśród prezentujących dało się zauważyć emocje i niezapomniane przeżycia.

Dziękujemy za zaangażowanie uczniom oraz rodzicom, którzy służyli wsparciem i pomocą w realizacji projektu.

Daniel Jakubiak
Adam Matysiak

Skip to content