Wycieczka do Zakopanego

W dn. 27 – 29 września 2023 r. uczniowie klas 4 – 7 naszej szkoły wyjechali na wycieczkę krajoznawczą do Zakopanego realizując program Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”, w ramach którego nasza szkoła otrzymała dofinansowanie na wyjazd edukacyjny umożliwiający dzieciom i młodzieży poznawanie Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Wraz z dziećmi wyjechało troje opiekunów: Pani Beata Kacperek, Pan Daniel Jakubiak i Pan Adam Matysiak.

W środę 27 września o godz. 6.00 podjechał pod szkołę bus, który został sprawdzony przez policję pod względem bezpieczeństwa. Kontrola nie wykazała żadnych usterek pojazdu, a więc po zapakowaniu bagaży, dzieci pożegnały się ze swoimi Rodzicami i wyruszyły w podróż. Towarzyszył nam również sympatyczny pilot wycieczki – Pan Marek Kowalik. W drodze do Zakopanego zatrzymaliśmy się w Chęcinach, gdzie zwiedzaliśmy zamek, a Pan Marek opowiadał nam też dużo o historii Chęcin. Podziwialiśmy także piękną panoramę miasta roztaczającą się ze wzniesienia, na którym stał zamek.

Następnie kontynuowaliśmy podróż do Zakopanego. Około 14.30 byliśmy w miejscu docelowym, którym były Termy Chochołowskie – najnowocześniejsze baseny na Podhalu. Tu spędziliśmy trzy godziny na wodnych szaleństwach. Baseny zewnętrzne oferowały dodatkową atrakcję – przepiękne widoki gór, rysujące się w oddali. Dzieci były zachwycone. Na pamiątkę zostały zrobione piękne zdjęcia.

Po wodnych atrakcjach, wyczerpani, ale szczęśliwi, wsiedliśmy do naszego busa, aby przejechać do miejsca noclegowego, a więc do Ośrodka Wypoczynkowego „Limba” w Poroninie. Tam po przyjeździe zjedliśmy bardzo smaczną, dwudaniową obiadokolację i deser, a następnie opiekunowie przydzielili uczniom pokoje. Trzeba było odpocząć, bo kolejny dzień zapowiadał się bardzo ciekawie.

28 września we czwartek po zjedzeniu śniadania wyruszyliśmy do Zakopanego, podziwiając góralską zabudowę, aby tam spotkać się z licencjonowanym przewodnikiem wysokogórskim Panem Kubą Brzosko, który również jest ratownikiem TOPR, dlatego uczniowie bardzo dużo ciekawych opowieści usłyszeli o tym, jak góry są niebezpieczne, a także w jaki sposób ratownicy pomagają ludziom w górach.

Najpierw zwiedziliśmy Sanktuarium Św. Rodziny na Krupówkach. Jest to rzymskokatolicki kościół parafialny, a także najstarsza, murowana świątynia Zakopanego. Ciekawostką jest to, że 7 czerwca 1997 r. odnowiony kościół odwiedził Jan Paweł II, spotykając się z dziećmi pierwszokomunijnymi z Zakopanego. Piękne miejsce…

Następnie zwiedzaliśmy Muzeum Tatrzańskie, w którym znajdowało się bardzo dużo ciekawych eksponatów dotyczących Zakopanego i tutejszej kultury. Poznaliśmy również historię powstania tegoż muzeum. Idea założenia Muzeum Tatrzańskiego zrodziła się w roku 1888 w gronie przyjaciół Tytusa Chałubińskiego (1820-1889), którzy pragnęli uczcić jego zasługi jako odkrywcy wartości leczniczych Zakopanego, wybitnego warszawskiego lekarza, uczonego i społecznika, wielkiego miłośnika Tatr i góralszczyzny. Aby zrealizować ten pomysł, założyciele powołali Towarzystwo Muzeum Tatrzańskiego im. dra Tytusa Chałubińskiego. I tak oto powstało wspaniałe muzeum, pokazujące historię Zakopanego, jego niezwykle ciekawą kulturę, a także sylwetki ludzi związanych z tym miejscem. Na najstarsze zbiory składają się kolekcje: botaniczna, geologiczna, zoologiczna oraz etnograficzna, które zgromadzone zostały drogą darów i kupna całych kolekcji z rąk prywatnych zbieraczy.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było wejście malowniczą trasą na Rusinową Polanę. Cieszyliśmy się z pięknej słonecznej pogody, ponieważ dzięki bardzo dobrej widoczności w trakcie tego górskiego spaceru mogliśmy podziwiać wspaniałe widoki odsłaniających się przed nami gór, które były nagrodą za trudy wędrówki. Dzieci były szczerze zachwycone tym, co ujrzały, stwierdzając, że warto było się trochę potrudzić… Będąc na polanie mogliśmy wreszcie odpocząć i posilić się. Pan przewodnik zaprowadził nas do miejsca, gdzie widać najpiękniejszą panoramę gór. I tam właśnie zostały zrobione ładne zdjęcia na pamiątkę tej chwili. Zachwytom nie było końca… Można było również kupić serki góralskie, które były sprzedawane w bacówce. Niedaleko też pasły się owieczki, co nie uszło uwadze naszych uczniów, więc troszkę popatrzyliśmy jak sobie odpoczywają i beczą…

Wracaliśmy już inną trasą, dzięki czemu mogliśmy zwiedzić Sanktuarium Matki Bożej Królowej Tatr na Wiktorówkach. Sanktuarium Matki Bożej Jaworzyńskiej Królowej Tatr znajduje się w Tatrach Wysokich, na wysokości około 1200 m n.p.m., na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, w górnej części Doliny Złotej, u podnóża szczytów: Gęsiej Szyi (1489 m) i Gołego Wierchu (1206 m), w sąsiedztwie Rusinowej Polany. Sanktuarium na Wiktorówkach wielokrotnie odwiedzał ks. Karol Wojtyła podczas swych tatrzańskich wędrówek. Do sanktuarium na Wiktorówkach pielgrzymują górale, taternicy, ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, strażnicy Tatrzańskiego Parku Narodowego, himalaiści oraz pielgrzymi i turyści z Polski i z zagranicy wypoczywający w Tatrach. Pan przewodnik Kuba Brzosko wskazał nam miejsce tuż przy Sanktuarium, gdzie widnieją różne tabliczki upamiętniające ludzi, którzy zginęli w górach. Wiele z tych tablic Pan przewodnik sam zaprojektował, a ludzie, którzy byli na nich upamiętnieni, to byli to w większości właśnie ratownicy górscy, którzy zginęli ratując innych ludzi.

O godz. 16.00 byliśmy już w Muzeum Oscypka, gdzie poznaliśmy historię powstawania oscypka i obserwowaliśmy pokaz robienia oscypka. Nasza uczennica Zuzia pomagała mieszać drewnianą łychą masę w wielkiej balii, a potem Pan Adam Matysiak uczył się formować oscypka, aby miał pożądany kształt. Na końcu każdy mógł wykonać własny oscypek i zabrać go na pamiątkę ze sobą. Następnie na Krupówkach rozdzieliliśmy się na trzy grupy i pod opieką nauczycieli były robione zakupy, bo każdy chciał coś ciekawego zawieźć do domu i obdarować najbliższych. Kiedy znaleźliśmy się w naszym ośrodku wypoczynkowym, zjedliśmy obiadokolację. Po niej troszkę odpoczęliśmy i udaliśmy się na ognisko pożegnalne z kiełbaską, a Pan Marek Kowalik obdarował każdego uczestnika wycieczki pamiątkowym kubeczkiem. Następnie, po tak ciekawy dniu pełnym wrażeń, udaliśmy się na spoczynek.

Piątek 29 września był ostatnim dniem wycieczki, więc jak zjedliśmy śniadanie, musieliśmy opuścić nasze pokoje. Wróciliśmy tu jeszcze potem, aby zjeść obiad przed drogą powrotną do domów. Zwiedziliśmy tego dnia jeszcze Muzeum Powstania Chochołowa, czyli Zagrodę Bafiów i Muzeum Stylu Zakopiańskiego, czyli Willę Koliba. Zwiedzanie tego muzeum bardzo dzieciom się podobało, ponieważ było to zwiedzanie z audioprzewodnikiem.

Podróż powrotna była spokojna, dzieci słuchały swojej ulubionej muzyki, ale potem był koncert życzeń i dorośli też podpowiadali swoje propozycje. Były nawet wspólne śpiewy. Pan kierowca podsunął ciekawą propozycję muzyczną, jaką była piosenka „Skrócona historia Polski”, która dzieciom bardzo się spodobała i była odsłuchiwana kilka razy. Podróż minęła przyjemnie. Wróciliśmy szczęśliwie cali i zdrowi. Pan kierowca dostał duże oklaski na koniec wycieczki.
Pod szkołą w Chmielewie na swoje pociechy czekali już stęsknieni Rodzice. Myślę, że nasi uczniowie zapamiętają tę wycieczkę jako miłe wspomnienie, bo program tej wycieczki był naprawdę bardzo ciekawy i dużo się działo…