Wycieczka do Sandomierza

Dnia 10 listopada klasy I-III oraz IV-VIII naszej szkoły udały się na wycieczkę do Sandomierza w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”. Wyruszyliśmy w drogę o siódmej rano. W podróży autokarem towarzyszył nam przewodnik umilający długi czas przejazdu opowieściami pełnymi ciekawostek dotyczących mijanych miejsc.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum – „Świat Ojca Mateusza” poświęconemu serialowi “Ojciec Mateusz”, którego akcja toczy się w Sandomierzu. Mogliśmy zobaczyć odtworzone lokacje serialowe takie jak plebania czy posterunek policji, w których znajdowały się figury woskowe wiernie odtwarzające postacie z serialu. Zobaczyliśmy przy pracy księdza Mateusza Żmigrodzkiego, gospodynię Natalię Borowik oraz policjantów – Oresta Możejkę i Mieczysława Nocula.

Kolejnym miejscem, które zwiedziliśmy to Dom Długosza, dawny budynek księży misjonarzy z XV wieku. Obecnie znajduje się w nim Muzeum Diecezjalne, gromadzące zbiory artefaktów sakralnych i sztuki polskiej. Choć pogoda nam nie sprzyjała, zwiedzaliśmy z przewodnikiem Historyczny Zespół Architektoniczno-Krajobrazowy – przeszliśmy się ulicami miasta oglądając jego zabytki takie jak: Katedra Sandomierska, Zamek Królewski, Kolegium Jezuickie, Brama Opatowska, Starówka z zabytkową studnią, Pałac Biskupi, Ratusz ze słonecznym zegarem, Ucho Igielne, Kościół. Św. Józefa oraz kamienice mieszczańskie.

Na koniec odwiedziliśmy zbrojownię – siedzibę Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej. Ugościł nas jeden z rycerzy dowcipnie opowiadając o byciu rycerzem i przedstawiając legendy związane z miastem, a jego występ rozbawił nas do łez. Sama zbrojownia okazała się być muzeum, gdzie nie obowiązuje zakaz dotykania eksponatów. Można było przymierzyć hełm lub zbroję, wziąć do ręki miecz i tarczę, zakuć w dyby siebie lub kolegów, robiąc sobie nawzajem zdjęcia.

Wycieczka była bardzo udana i wracaliśmy z niej w dobrych humorach.