Narodowe Czytanie „Katarynki” Bolesława Prusa

Początek roku szkolnego 2018/2019 zaczął się bardzo interesująco… We wrześniu cała Polska uczestniczyła w akcji Narodowego Czytania pod honorowym patronatem Pary Prezydenckiej. Październik z kolei to międzynarodowy miesiąc bibliotek obchodzony pod pięknym hasłem: „Książka to dopiero początek”. W tym roku czytamy polskie nowele.

Nasza szkoła również postanowiła wziąć udział w tych akcjach. I z tej okazji 11 października w szkole odbyło się wspólne czytanie „Katarynki” Bolesława Prusa, ale nie było to zwykłe czytanie… tekstowi lektury towarzyszyły krótkie inscenizacje czytanych fragmentów w wykonaniu uczniów naszej szkoły. Główne role zagrali Kinga Janczewska z klasy VI i Patryk Borowiak z klasy VII. Kinga przedstawiła postać niewidomej, małej dziewczynki – nieszczęśliwej kaleki upośledzonej przez los, znakomicie odzwierciedlając emocje i uczucia chorego dziecka tracącego kontakt z rzeczywistością. Patryk natomiast zagrał pana Tomasza, który nienawidził katarynek, ale dzięki temu choremu dziecku zrozumiał, że nie może myśleć tylko o sobie. Dla niewidomej dziewczynki dźwięki katarynki były jedyną interesującą rzeczą w jej smutnym życiu. Poszczególne, starannie wybrane fragmenty czytali nauczyciele i uczniowie, a rozpoczęła czytać Pani Dyrektor. Interesującym i ciekawym dopełnieniem była muzyka, która tworzyła spójną całość, wykonywana na akordeonie przez naszego zaproszonego na tę okazję gościa – Pana Sławomira Mazura. Wszystko odbywało się w zaaranżowanej miło przestrzeni: rozpostarty dywan, stolik i krzesło, na którym siadali czytający tekst i stara biblioteczka wypełniona książkami…


Nadrzędnym celem było to, aby dzieci zachęcić do czytania i słuchania. Został on osiągnięty, bo nawet najmniejsze dzieci były grzeczne, zasłuchane i skupione na tym, co dzieje się na scenie. A działo się dużo… Dzieci dowiedziały się co to jest katarynka, dowiedziały się, że kataryniarz grający na katarynce wcale nie musiał znać nut i nie musiał znać się wcale na muzyce. Dzieci usłyszały instrument towarzyszący przedstawieniu – akordeon i mogły zadać pytania panu, który grał na akordeonie. Pan Sławek bardzo chętnie odpowiadał na pytania. Uczniowie byli bardzo zainteresowani, czy łatwo jest grać na akordeonie?

Po zakończonym przedstawieniu rozpoczęła się część konkursowa tej akcji czytelniczej i uczniowie mogli zdobyć nagrody za udział w ciekawych konkursach.

Organizatorami tego czytelniczego przedsięwzięcia byli Pani Beata Kacperek i Pan Daniel Jakubiak, którzy przygotowywali dzieci do przedstawienia i czuwali nad sprawnym przebiegiem całości.

Beata Kacperek